notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További részletek itt!

Soha nem látott képek a 4-es metró építéséről

hirdetes

Soha nem látott képek a 4-es metró építéséről

Iratkozz fel Te is Youtube csatornánkra, kattints az alábbi YOUTUBE ikonra! 

 

 

 

Nem sok embernek adatott meg, hogy a 4-es metró építésénél fotókat készítsen, így nem is láthatták még ezeket a képeket. Vanik Róbert fotóriporter azonban a kezdetektől dokumentálta az eseményeket, olyan helyeken is járt, ahol fotós eddig még sohasem.

A rengeteg ember által kritizált metróvonal elméletileg idén tavaszra elkészül, muszáj sajnos azt mondani, hogy csak elméletileg, ugyanis az átadási időpontok sokszor csúsztak. Építésének ötlete 1972-ben merült fel legelőször. Ekkor még Budafokot kötötte volna össze az Astoriával, keresztezve a Kálvin teret. Később a Blaha Lujza téri végállomás is szóba került. Egy 1996-os tanulmány alapján nyerte el lényegében a mai formáját (Etele tér-Keleti pályaudvar-Bosnyák tér), azzal a különbséggel, hogy azokban a tervekben az Újbuda-központ megálló helyett a Kosztolányi Dezső téren létesítettek volna metróállomást. Végül ezt a változtatást az indokolta, hogy az M4-es metró vonalvezetése ne essen teljesen egybe a 49-es villamoséval, és így a Kosztolányi Dezső téren lévő Volánbusz pályaudvart is áthelyezték az Etele térre.

hirdetes

Az M4-es metró késése részben az első Orbán-kormány döntéséhez kapcsolódik. Az állam és a főváros közti megállapodást az 1998-as választások előtt sietve szentesítette Demszky Gábor főpolgármester és Medgyessy Péter pénzügyminiszter. A számos szakember által súlyosan pazarlónak tartott projektet az új kormány luxusberuházásnak titulálta, és megvonta az építéshez szükséges támogatásokat. 2001 tavaszán aztán a Legfelsőbb Bíróság jogerős ítélete kimondta, hogy Medgyessy Péternek nem volt törvényes felhatalmazása az Országgyűléstől a szerződés aláírására.

hirdetes
 

Íme a soha nem látott felvételek a 4-es metróról:

2009 májusában kiderült, hogy a metróépítés 50 szerződése közül 11-et a nyílt pályázat mellőzésével kötöttek. Az Európai Bizottság (EB) ezért azt javasolta, hogy a 11 szerződés teljes értékét, 170 millió eurót (kb. 47 milliárd forintot) vegyék ki a magyar pályázatból, és fordítsák más közlekedési célú beruházásra. Végül 2009 szeptemberében döntött az EB az első szakasz támogatásáról. Az első szakasz az eredetileg kért 224 milliárd forint helyett 181 milliárd forint uniós forráshoz jut. A kormány 41 milliárdos támogatást ad.
A jelenleg is hatályos metrótörvény szerint – amely még nettó 195 milliárdos költségkalkulációra készült – a többletköltségeket a magyar fővárosnak kell állnia, amely így jelentős hitelfelvételre kényszerülhet. Ezzel szemben 2010 júliusában Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester-helyettes cáfolta, hogy 100 milliárd forint hiányozna az első szakasz befejezéséhez, és az első szakasz költségét mindössze 205 milliárd forintosnak mondta.
A mostani jelek szerint a metró elkészül ebben az évben, és ha minden jól alakul, akkor már tavasszal igénybe vehetjük. Bízzunk benne, hogy így is lesz.

hirdetes

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS
hirdetes
Közösség

Szótár

Osztálytalálkozó helyszín Budapesten

Egy osztálytalálkozó megszervezése nagy feladat, különösen a tökéletes helyszín... Tovább

Esküvő

Az esküvő az a ceremónia, aminek keretén belül a két házasulandó fél két tanú... Tovább

Tovább a lexikonra