Vásároljon középosztálybeli autót egy Rolls-Royce áráért! - Kubában ez a helyzet!
Az 1959-os kubai forradalom óta nem igazán volt arra példa, hogy a kubaiak új autót vásárolhattak volna. Ha például megnézünk egy filmet, ami épp Kubában játszódik, akkor is mit látunk? Ütött-kopott 50-60 éves amerikai autókat Havanna utcáin. De ez helyzet január 3-tól megváltozik, ugyanis most már állami engedély nélkül is lehet venni új autót Kubában, bár ez is csak a legtehetősebb embereknek adatik meg.

A kubaik legnagyobb bánatára a piacon lévő új autók eladása továbbra is állami monopólium marad, és legalább 400 százalékos a kocsikon az állami felár, így ez az álom hamar szertefoszlik azoknak, akik új autót szerettek volna vásárolni aránylag tűrhető áron. Például Havanna egyik autószalonjában egy Peugeot 508-as várja tehetősebb gazdáját, aki képes akár 160 ezer fontot, vagyis csaknem 57 millió forintot kifizetni az autóért. Ennyi pénzért akár egy luxusautót is lehetne venni. De nem Kubában! Ebben a szocialista országban az átlagkereset mindössze 20 dollár, vagyis 4300 forint, így ebből a keresetből körülbelül 1092 év alatt sikerülne összekuporgatni annyi pénzt, hogy valaki vehessen egy középosztálybeli autót.
Bár a használt autók piacán sem annyira rózsás a helyzet, mivel mondjuk egy 5 éves Pegueot 206-os is belekerül vagy 18 millió forintba. De a lakosságon belüli szabad használtautó vásárlás is csak 2011 óta lehetséges, mivel ezelőtt csupán az 1959 évjáratúnál idősebb autók magánkereskedelmét engedélyezte a hatóság. A kubai állam azzal indokolta az autók igen magas kereskedelmi árát, hogy a gépkocsik eladásából származó tetemes összeget a tömegközlekedésbe fogja fektetni.