Barényi Béla a magyarok egyik legnagyobb büszkesége, de mégis feledésbe ment a neve….

Bizonyára kevesen tudják, hogy egy magyar ember volt valójában a Volkswagen Bogár autó megálmodója. A Mercedes-Benznel jelentkezett egy mérnök, aki az interjún ennyit mondott: Uraim, önök mindent rosszul csinálnak! Ezt a mérnököt bizony azonnal felvették és ő volt a gyár biztonságtechnikai részlegének az irányítója egészen 1972-ig! Kiről van szó? Ő az itthon sajnos alig ismert Barényi Béla! 1907-ben született a magyar Barényi Jenő katonatiszt fiaként, aki egy nagyon gazdag osztrák gyáros lányát vette el feleségül. A kis Béla ezért nem hazánkban, hanem Ausztriában, Hirtenbergben született. Már a kezdetektől fogva az autók és a technika világa iránt érdeklődött, így 19 évesen elvégezte a műszaki főiskolát és egy osztrák autógyárnál jelentkezett mérnöki munkára. Akkoriban nem volt sok embernek autója, csak a gazdagoknak és a kiváltságosoknak, de ő másképpen gondolkodott. Barényi Béla népautóban kezdett el gondolkodni. Első terveit a fiőiskolán készíetette, majd 1929-ben közzétette az általa megálmodott gépkocsi összes részletét.
Naiv volt, hiszen ő lepődött meg a legjobban mikor 1936-ban Ferdinand Porsche – Adolf Hitler kérte fel, hogy tervezzen olcsó népautót – előállt azokkal a tervekkel, ami mind látványban, mind műszaki technikában az ő által tervezett autó másolata volt. Barényi Béla nagyon elkeseredett, de ezt nem vállalta fel sokáig és inkább a munkába temetkezett. 1939-ben jelentkezett a Mercedes-Benz-hez mérnöknek. Hosszú évtizedekig dolgozhatott itt úgy, hogy szabadkezet kapott, és megteremtette a Mercedes egyik legfőbb vonzerejét, a biztonságot.
A magyar mérnöknek akinek élete során több mint 2500 találmánya volt (sokkal több mint Edisonnak) köszönhetjük a már megszámlálhatatlan életet megmentett gyűrődőzónát, de ott volt akkor is amikor a fejtámlát fejlesztették ki. A II.világháború nagy sikernek örvendett a Volkswagen Bogár, ami miatt a Porsche család addig ünnepeltette magát, míg a magyar mérnök, Barényi beperelte a gyárat. Szerette volna az igazát, s többmillió eladott autó után kaphatott volna részesedést, de ő a bíróságon egy nyugat-német márkát kért. A per végén a testület kimondta, hogy a tervek valóban Barényi Béla tervei alapján készültek. Nem volt nehéz megállapítani, hiszen a Bogár kocsiszekrénye, váltója és motorja is az alapján készült. Az már csak hab a tortán, hogy a Porsche látványa is Barényi tervei alapján készültek, de ezért már nem perelt.
Sejtésünk sem lehet arról, hogy hány ember köszönheti életét ennek a magyar mérnöknek, hiszen Barényi Béla számos biztonságtechnikai újítást tett, amit késöbb átvettek más gyárak is. Barényi Béla talála ki a biztonságizárat, az ő ötlete volt az is, hogy a műszerfaj puha és lekerekített bormában készüljön, ezért kisebb a balesetveszély, de arra is figyelmet szentelt, hogy a mercédesz logója esetleges ütközéskor hátrafelé hajoljon, nehogy sérült okozzon.
A magyar mérnökről Németországban és Olaszországban is utcát neveztek el, de még életében szobrot emeltek a Nemzeti Múzeumban, de Amerikában is megbecsülték és tisztelték, ugyanis beválasztották az autóipar Halhatatlanok Csarnokába. Sajnos Magyarországon őt is elfelejtettük. Kecskemét a Mercedes-gyár megjelenése miatt lett egy Barényi Béla utca, de mondhatni ez semmi ahhoz képest, hogy külföldön, hogyan emlékeznek s emlékeznek meg a magyar mérnökre. Arra a magyar mérnökre, aki megálmodta a világ egyik legnépszerűbb autóját a VW Bogarat.
Barényi Béla hosszú életet élt szerencsére, 90 éves korában hagyta itt a földi világot 1997-ben. Barényi Béla az osztrák-magyar szögesdrót átvágása után itthon is nyilatkozott. Azt mondta, hogy habár az édesanyja osztrák, ő teljes szívével magyarnak érzi magát!
Kétség nem fér hozzá, hogy egy ilyen nagyszerű és tiszteletreméltó ember több megbecsülést érdemelne tőlünk! Sokat köszönhetünk neki!
Nyugodj Békében Barényi Béla! Büszkék vagyunk Rád!